היה אדם שאמר שהעולם האדם והחיה וכל צורכיהם נוצרו ממפץ גדול של חומר כל שהוא והלאה. מאיפה בא החומר הזה..

למחשבה:

היה אדם שאמר שהעולם האדם והחיה וכל צורכיהם נוצרו ממפץ גדול של חומר כל שהוא והלאה.

כל חומר הוא ביטוי לקיימות של דבר, ביטוי ליש של משהו. מאיפה בא החומר הזה שיצר את היקום הידוע לנו והסובב את כדור הארץ הנוצר ממנו. איך נוצרו החומרים שהתפוצצו ליצירת כדור הארץ, שהוא עולם מסודר עם חוקה הגיונית כמו חוקת השמש והירח שממנה אנו סופרים שנים ימים וחודשים ולאדם עליה יש בינה למדוד על פי חוקת השמש והירח.

השכלתן הגאה שולל קיימות של דבר שהוא אינו יכול להסביר, שאינם נמצאים בגבול בינתו.

אפשר להכניס ללימודי תורת היחסות את האדם שלא משנה מה גודלו (על כל המשלים), שביחס לבורא עולם כולם כתולעת קטנה באדמה, ביחסיות של בין בורא עולם לאדם, הפער בין האדם הקטן לגדול הוא דבר שלא ניתן למדוד מתוקף קטנותו של האדם שלא משנה מה גודלו ביחס לבורא עולם.

על משל היחסיות בין אדם לתולעת קטנה באדמה שממבט אדם לא נראה כל הבדל בין תולעת לתולעת.

כֹּל הָֽעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה יִתֵּן תְּרוּמַת יְהוָֹֽה: הֶֽעָשִׁיר לֹֽא יַרְבֶּה וְהַדַּל לֹא יַמְעִיט מִֽמַּֽחֲצִית הַשָּׁקֶל לָתֵת אֶת תְּרוּמַת יְהֹוָה לְכַפֵּר עַל נַפְשֹֽׁתֵיכֶֽם: שמות.

הֶֽעָשִׁיר לֹֽא יַרְבֶּה וְהַדַּל לֹא יַמְעִיט

וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַֽיהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לֹא תַֽעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָֽ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָֽ וַֽאֲמָתֶךָ וְשֽׁוֹרְךָ וַֽחֲמֹֽרְךָ וְכָל בְּהֶמְתֶּךָ וְגֵֽרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַֽאֲמָֽתְךָ כָּמֽוֹךָ:  דברים.

עַבְדְּךָ וַֽאֲמָֽתְךָ כָּמֽוֹךָ: