ימי קדם מבחינת השכלה: פרשת חיי שרה- תולדות.

פרשת חיי שרה- תולדות- לימודי תורה- תוכנית לימוד- חודש שני- שנת שבעים וארבע לקוממיות.

וַיֹּאמֶר אַבְרָהָםאֶלעַבְדּוֹ זְקַן בֵּיתוֹהַמֹּשֵׁל,בְּכָלאֲשֶׁרלוֹ: פרשת חַיֵּ֣י שָׂרָ֔ה– תֹּֽלְדֹ֥ת.

אברהם היה איש עשיר מאוד, והיה מושל על קנינו. עד כדי כך עשיר. זה כמו טייקונים שיש להם קניין גדול ויש להם מושלים על קניינם. גם יוסף היה מושל על קניין פרעה. כזה עשיר היה אברהם וגם הוא מימי קדם נהג את עסקיו בדרך שמנהלים בעלי עסקים גדולים גם בעת הזאת. היתה מערכת ניהולית מושכלת מניסיון ונלמדת כשיטה שנהגו בה מלכים עוד בעת קדם.

תקופת ימי קדם היא עת של ימי השכלה כמו בעת הזאת.

משכיל בעת הזאת בבוחנו את שיטה ניהולית כלכלית יכול להבין שהיתה כלכלה מובנית מסודרת כמו גביית מס במצרים בדרך שהציע יוסף שאפשר לראות את מערכת הגביה הממסדית המלוכנית וגם את החשיבה, ההשכלה שעומדת מאחריה:

וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל הָעָם הֵן קָנִיתִי אֶתְכֶם הַיּוֹם וְאֶת אַדְמַתְכֶם לְפַרְעֹה הֵא לָכֶם זֶרַע וּזְרַעְתֶּם אֶת הָאֲדָמָה: וְהָיָה בַּתְּבוּאֹת וּנְתַתֶּם חֲמִישִׁית לְפַרְעֹה וְאַרְבַּע הַיָּדֹת יִהְיֶה לָכֶם לְזֶרַע הַשָּׂדֶה וּלְאָכְלְכֶם וְלַאֲשֶׁר בְּבָתֵּיכֶם וְלֶאֱכֹל לְטַפְּכֶם: וַיֹּאמְרוּ הֶחֱיִתָנוּ נִמְצָא חֵן בְּעֵינֵי אֲדֹנִי וְהָיִינוּ עֲבָדִים לְפַרְעֹה: וַיָּשֶׂם אֹתָהּ יוֹסֵף לְחֹק עַד הַיּוֹם הַזֶּה עַל אַדְמַת מִצְרַיִם לְפַרְעֹה לַחֹמֶשׁ רַק אַדְמַת הַכֹּהֲנִים לְבַדָּם לֹא הָיְתָה לְפַרְעֹה: בראשית.

יוסף קנה את האדמות והעם המשיך לעבוד את האדמות, תוך שהוא משלם מס בעבור האדמה- חמישית מהתבואות.

וְהָיָה בַּתְּבוּאֹת וּנְתַתֶּם חֲמִישִׁית לְפַרְעֹה 

זאת אומרת שהיתה מערכת שלטונית מלוכנית שמצרים היתה קניינו של המלך והעם שילם מיסים כל חודש והתפרנסו כולם.

וְאַרְבַּע הַיָּדֹת יִהְיֶה לָכֶם לְזֶרַע הַשָּׂדֶה וּלְאָכְלְכֶם וְלַאֲשֶׁר בְּבָתֵּיכֶם וְלֶאֱכֹל לְטַפְּכֶם:

והדבר עוגן בחקיקה:

וַיָּשֶׂם אֹתָהּ יוֹסֵף לְחֹק עַד הַיּוֹם הַזֶּה עַל אַדְמַת מִצְרַיִם לְפַרְעֹה לַחֹמֶשׁ רַק אַדְמַת הַכֹּהֲנִים לְבַדָּם לֹא הָיְתָה לְפַרְעֹה: בראשית.

אותו הדבר עם הפרמידות, מהנדס יכול ללמוד מהבניה את ההשכלה שהיתה להם כדי לבנות מבנה יציב כזה שעמד גם בעתות של רעש אדמה עד ימינו אנו.

.